Een professor die is gepromoveerd in technologie én in filosofie-ethiek. Een denker die altijd de combinatie met doen opzoekt. Een bekwame fabricagemanager die baanbrekende sociale innovaties durft te implementeren. Een ervaren bestuurder die complexe problematiek weet te vertalen naar praktische oplossingen. Een liefhebber van Marx, Nietzsche én de Bijbel die altijd heeft gewerkt in een seculiere omgeving waarbij hij de wezenlijke vragen niet schuwt.

Benieuwd wat deze professor met een bijzondere combinatie aan competenties kan betekenen voor uw bedrijf of organisatie?

Portret van Maarten Verkerk

Innovator

In de lange carrière van Maarten Verkerk (1953) weeft innovatie als een rode draad zijn loopbaan aan elkaar. Vanuit zijn interesse en expertise in de filosofie, weet hij abstracte inzichten goed toe te passen op praktische problemen. Het liefst benut hij zijn kennis en expertise op het gebied van innovatie binnen de sectoren zorg, onderwijs of het bedrijfsleven. In deze werkvelden heeft hij immers een jarenlange ervaring opgebouwd bij onder andere Philips, Psychiatrisch Ziekenhuis Vijverdal, VitaValley en de universiteiten van Eindhoven en Maastricht.

Inspirator

U zoekt iemand die mensen, van de boardroom tot de werkvloer, kan inspireren? Dan bent u bij Verkerk aan het juiste adres. Hij is een echte ‘peoplemanager’ die mensen enthousiast kan maken samen te werken aan oplossingen. En hoewel hij graag werkt in een context waar hij vanuit zijn brede achtergrond de diepte in kan duiken op analytisch vlak, haalt hij zijn grootste voldoening uit de toepassing in de praktijk. Dit is immers waar het echte verschil wordt gemaakt.

Verkerk durft vragen rond zingeving en ethiek in de organisatie aan de orde te stellen. Als professor Christelijke filosofie aan Maastricht University daagt hij zijn studenten graag uit verder te denken. Dat ‘verder denken’ heeft hij als bestuurder binnen verschillende organisaties toegepast. Zo was hij van 2003 tot 2007 bestuurder bij Vijverdal, waar hij diverse zorgvernieuwingen heeft doorgevoerd. Daarna heeft hij als bestuurder van VitaValley dit innovatienetwerk in de zorg in tien jaar tijd landelijk op de kaart gezet, met opnieuw verschillende geïmplementeerde zorginnovaties als resultaat. In 2014 was Verkerk lid van de commissie Schnabel, die is opgesteld om advies te geven over ‘voltooid leven’. Hij heeft hierbij sterk bijgedragen aan het leggen van de ethische basis voor de besluitvorming.

Portret van Maarten Verkerk

“Idealen kun je prachtig via innovaties vormgeven.”

Publicist

U kunt Verkerk ook kennen van een van zijn publicaties in de krant. Als academicus schrijft Verkerk uiteraard voor vakbladen, zoals recent nog een uitgebreide filosofische studie in Philosophia Reformata over het elektriciteitssysteem van de toekomst. En een artikel in Journal of Enabling Technologies, waarin hij schrijft over ontwerpen van techniek en wonen voor mensen met dementie, vanuit een neurologische en filosofische benadering. Maar zeker zo lief schrijft Verkerk een stuk voor een van de landelijke media - moeilijke materie heeft een veel groter bereik in een toegankelijk krantenartikel. Hij schreef eerder onder andere over voltooid leven in NRC en over thuistechnologie in de zorg in Financieel Dagblad.

Uw adviseur?

Toch wil Verkerk de herfst van zijn carrière niet alleen kleuren met de pen. Het liefst zet hij zijn tanden in uw uitdagingen op het gebied van innovatie. Nieuwsgierig geworden en wilt u eens kennismaken met Maarten Verkerk?
Bel dan voor een kop koffie.